Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Autisme in de praktijk : 1001 ideeën, tips en strategieën voor ouders en leerkrachten
Authors: ---
ISBN: 9789077671832 Year: 2013 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt ouders en leerkrachten praktische en werkbare tips en adviezen, spelletjes en strategieën waarmee zij het kind met een autisme spectrumstoornis kunnen helpen zijn koffer te vullen met vaardigheden en zo de reis naar volwassenheid tot een geweldige ervaring te maken. Er wordt uitgegaan van de mogelijkheden en de sterke kanten van het kind. Centraal staan het ontwikkelen van sensorische informatieverwerking en communicatieve vaardigheden.


Book
Weg met het angstduiveltje : werkboek voor jongeren die wel eens last hebben van angst, piekeren of paniek
Authors: --- ---
ISBN: 9789057124549 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een losstaand werkboek dat gebruikt kan worden door patiënten, kinderen en adolescenten, om zelf doorheen te gaan. Voor iets jongere kinderen is het aangeraden het boek begeleidend te gebruiken. De inhoud is gebaseerd op de cognitieve-gedragstherapie. In tien hoofdstukken wordt er in begrijpelijke taal, en met begrijpbare schemas, uitgelegd wat angst is, hoe je deze kan herkennen, waar deze vandaan kan komen en wat je eraan kan doen. Ook depressieve klachten en obsessief-compulsieve gedachten worden mee in dit werkboek genomen. De lezer wordt met de verschillende opdrachten aangespoord aan de slag te gaan met de eigen gedachten/gevoelens/gedrag maar krijgt ook veel mogelijke illustratieve voorbeelden. Het boek kreeg de publieksprijs van de Britse schoolbibliotheken voor beste informatieve boek.


Book
Trauma en veerkracht : hulpverlenen bij schokkende gebeurtenissen
Author:
ISBN: 9789088507564 Year: 2017 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat gebeurt er na een confrontatie met een ingrijpende gebeurtenis? - Welke klachten zijn normaal? - Moet er therapeutische hulp gezocht worden? - Wat kan ik doen als hulpverlener? Er is veel geschreven over trauma en posttraumatische stress (PTSS) klachten. Ook in de media en helaas vaak naar aanleiding van spraakmakende gebeurtenissen. Begrippen als trauma en PTSS worden gemakkelijk door elkaar gehaald en zo veelvuldig gebruikt dat iets al snel een trauma genoemd wordt en er verwezen wordt naar gespecialiseerde opvang. Dit boek legt uit wanneer gespecialiseerde hulp echt nodig is en wanneer het juist beter is deze (nog) niet in te zetten. Mensen hebben ook eigen mogelijkheden (veerkracht) om op een gezonde manier om te gaan met die ingrijpende gebeurtenis. Uiteraard kunnen hier normale reacties en klachten op volgen. Trauma en veerkracht legt uit hoe we dit kunnen begrijpen en ondersteunen. Al dan niet met gespecialiseerde hulp. Als duidelijk is wat normaal is, dan is er ook sneller helderheid over signalen die erop wijzen dat er meer aan de hand is. En welke professionele hulp je dan het beste kunt bieden. Afhankelijk van het soort trauma, -naar aanleiding van agressie, bedreiging, seksuele mishandeling, dood, (natuur)ramp, verkeersongeval,- spelen verschillende gedachten en emoties een rol. Het is belangrijk om hier als hulpverlener adequaat op in te spelen, middels (empatische) gesprekken die een gezonde verwerking en veerkracht stimuleren. Dan wel tijdig een echte verwerkingsstoornis te signaleren. Dit praktijkboek geeft naast kennis ook vele praktische handvatten en is met name geschreven voor hulpverleners (SPH, MWD, pedagogiek, psychologie, ggz, coaching) maar is ook zeker toegankelijk en leesbaar voor anderen. Luuc Smit is hogeschool docent aan de University of Applied Sciences in Vlissingen en heeft 35 jaar ervaring als hulpverlener met psychotrauma. Daarnaast werkt hij momenteel nog als hulpverlener bij het Zeeuws Kollektief voor Haptonomie.


Book
Psychologie van de adolescentie. 4 : Biologisch, psychologisch en pedagogisch.
Author:
ISBN: 9789043023832 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pubers zijn de thermometer van de maatschappij. Door hen in beeld te brengen, krijg je inzicht in de mens en de maatschappij. Psychologie van de adelescentie is gebaseerd op nieuwe inzichten - biologisch, psychologisch, pedagogisch - die uit wetenschappelijk onderzoek naar voren zijn gekomen, zonder de bestaande kennis te verwaarlozen. In dit boek komt de normale psychologische ontwikkeling tijdens de prepuberteit, puberteit en adolescentie aan de orde, maar er is ook aandacht voor scheiding, verslaving en pathologische stoornissen. Daarnaast wordt de veranderende wereld van adolescenten onder de loep genomen, waarin de computer, internet en de multiculturele samenleving een heel andere en belangrijkere rol spelen dan voorheen. Psychologie van de adolescentie is het vierde deel in een reeks boeken van Martine Delfos over de ontwikkeling van kinderen en adolescenten. In deel 1 Ontwikkeling in vogelvlucht wordt de normale ontwikkeling beschreven en in deel 2 Ontwikkelingspsychopathologie de abnormale ontwikkeling. In deel 2 Kinderen en gedragsproblemen wordt een model geboden waarin de drie factoren aanleg, omgeving en rijping uiteengerafeld worden. In dit vierde deel wordt ingegaan op de psychische en biologische gebeurtenissen tijdens de puberteit. Dit boek wordt geleverd met een toegangscode tot de studiewebsite Pearson XTRA. Op www.pearsonxtra.nl is voor zowel studenten als docenten veel aanvullend studie- en lesmateriaal beschikbaar, zoals een aandachtspuntentrainer, samenvattingen en extra verdiepingsmateriaal.


Book
Feedback geven en ontvangen : basisvaardigheden voor zorg en welzijn.
Authors: ---
ISBN: 9789058716729 Year: 2009 Publisher: Zaltbommel Thema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op een goede manier feedback geven is een van de lastigste aspecten in de communicatie. De een durft het niet en houdt liever zijn mond, de ander flapt er van alles uit zonder überhaupt na te denken. Geen van deze twee manieren functioneert natuurlijk. En dat is jammer want alleen door commentaar te krijgen, kun je iets veranderen aan je gedrag. Vooral in de zorg, waar veel medewerkers in teams werken en dus erg afhankelijk zijn van elkaar, is open communicatie essentieel voor (top)prestaties. Dit boek gaat over commentaar geven en krijgen en over de angst en de emoties die daarmee gepaard kunnen gaan. Je leert hoe je commentaar kunt geven zonder anderen te kwetsen of af te kraken.


Book
Soms ben je uitgepraat : het atelier en de geestelijke gezondheidszorg
Authors: ---
ISBN: 9789044129816 Year: 2013 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunst werkt helend en bevrijdend, ook voor mensen die gebruik maken van de geestelijke gezondheidzorg. Dat wisten we al, maar in de psychiatrie was men het even vergeten.Dit boek richt de schijnwerpers op het gebied waar kunst en therapie samenvallen, op de periferie van beeldende en creatieve therapie - een gebied dat zich steeds meer naar de geldende psychiatrische richtlijnen lijkt te voegen. In het Open Atelier van een psychiatrische instelling in Amsterdam wijkt men daarvan af. In het Belgische ARTISIT werkt een collectief van kunstenaars met een psychiatrische achtergrond samen met andere kunstenaars.In dit boek dragen kunstenaars, beeldende therapeuten, antropologen, filosofen, psychiaters, psychologen, galeriehouders, docenten en verzamelaars vanuit hun eigen perspectief bij aan het discours over de verbinding tussen therapie en kunst. Die koppeling staat voor de kunstenaars/patiënten niet ter discussie, die beleven ze.


Book
Trauma vanuit een ontwikkelingsperspectief
Authors: ---
ISBN: 9789088505607 9088505608 Year: 2015 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het effect van trauma hangt van vele factoren af, zowel biologische als psychologische factoren. Tot nu toe is wetenschappelijk onderzoek vooral gericht op leeftijdgerelateerde symptomen van psychologisch welzijn in reactie op trauma. De nadruk ligt daarbij op het effect van trauma in plaats van op de vorming door trauma. De factor waar geen aandacht aan besteed wordt, is de impact van het ontwikkelingsstadium van het kind op de verwerking van traumatische ervaringen. Dit betreft de manier waarop trauma de uitvoering van ontwikkelingstaken beïnvloedt; een perspectief van vorming.Het referentiekader dat bij volwassenen reeds is ontwikkeld, ontbreekt vaak nog bij kinderen. Kinderen zullen niet altijd getraumatiseerd raken van dezelfde gebeurtenissen als volwassenen, en kinderen kunnen diep getraumatiseerd raken door ervaringen die volwassenen niet als traumatiserend zullen beschouwen vanwege hun kennis van de wereld die tot een meer gerijpt perspectief heeft geleid.In Trauma vanuit een ontwikkelingsperspectief presenteert Martine Delfos een nieuw model over trauma. In het model worden de kenmerken van ontwikkeling met de daarbij behorende ontwikkelingstaken van de hersenen toegepast op traumatische ervaringen. Het gaat daarbij mede om de toenemende connectiviteit (verbindingscapaciteit) van de hersenen. Het model verklaart de verschillen in reactie op trauma bij verschillende leeftijden.Het model is toegepast op verschillende traumatische ervaringen zoals seksueel misbruik en oorlogstrauma. Een beter begrip van de gevolgen van traumatische ervaringen op kinderen en adolescenten kan ontstaan als het ontwikkelingsperspectief gehanteerd wordt.Dit boek is deel 7 in de Picowo-serie. Het is een vertaling door Laura Dekkers (Msc) van de Engelse versie: Developmental Perspective on Trauma, deel 5 uit de Picowo-serie.


Book
De oplossingsgerichte coach : een praktisch boek met een focus op de oplossingsgerichte visie, de coachcompetenties en het Brugse model
Author:
ISBN: 9789400008366 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Intersentia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De oplossingsgerichte coach is het vierde boek van Chris Van Dam. Het is de opvolger van het succesvolle Coachen naar verandering. Deze nieuwe uitgave geeft een heldere schets van het oplossingsgericht denkkader. Na een introductie zoomt de auteur in op de competenties van een oplossingsgerichte coach. De lezer maakt kennis met het Brugse model, dat rijkelijk geïllustreerd wordt met voorbeelden uit de praktijk. Op vraag van heel wat lezers reikt het boek enkele concrete tools aan. Het boek biedt ook een aantal uitnodigingen tot zelfreflectie, oneliners en ruimte voor persoonlijke notities. Dit nieuwe boek maakt de lezer warm voor het boeiende denkkader van het oplossingsgericht werken. Voor ervaren coaches is het een handig naslagwerk en een middel tot zelfreflectie. Voor beginnende coaches is het een nuttig instrument om het oplossingsgericht coachen in de vingers te krijgen. (flaptekst)


Book
Autisme en tijdsbesef : tijd verhelderen met het 10-stappenplan
Author:
ISBN: 9789401421485 Year: 2016 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tijd is onontbeerlijk in het menselijk bestaan. Het helpt ons om na te denken over het verleden, geeft ons grip op wat er om ons heen gebeurt en wat er komen gaat. Mensen met autisme hebben het echter extra moeilijk om samenhang in de tijd te ontwaren.Autisme en tijdsbesef richt zich tot iedereen die verduidelijking en voorspelbaarheid wil bieden aan mensen met autisme.Aan de hand van een tienstappenplan legt auteur Steven Degrieck uit waarom tijd voor iedereen cruciaal is, en hoe we helder kunnen communiceren met mensen die problemen hebben om tijd inzichtelijk te krijgen in hun leven. Hij reikt daarbij praktische handvatten aan, waardoor je in de dagelijkse omgang onmiddellijk met mensen met autisme aan de slag kunt.


Book
Ontwikkelen doe je samen : werkboek voor begeleiders van baby's en peuters
Author:
ISBN: 9789044136531 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor iedereen die werkt met jonge kinderen is de opdracht hen te helpen in hun ontwikkeling. Het kind ontwikkelt in relatie met andere kinderen en met zijn begeleiders. Dit werkboek behandelt de verschillende aspecten van de relatie die een goede ontwikkeling ondersteunen. Vanuit die verschillende aspecten ?verbinding maken, stimuleren, emotionele en taalontwikkeling en het belang van spel? leert de lezer kijken naar wat hij nu al inzet in relatie met het kind en naar wat beter kan. Korte, theoretische inhouden worden onmiddellijk gevolgd door oefeningen die individueel of in groep kunnen worden gedaan. Het werkboek is een krachtig hulpmiddel om ermee als team aan de slag te gaan en samen na te denken over het werken met kinderen, alsook om de kwaliteit van het professionele handelen van het team te verhogen. Voor opleidingen ?begeleider in de kinderopvang?, voor ?huizen van het kind? en voor opleidingen voor leidinggevenden is dit werkboek ook zeer geschikt.Albert Janssens is onderwijzer en sinds 25 jaar vormingswerker in kinderdagverblijven en basisscholen. Hij is verantwoordelijke voor de implementatie van het MISC-concept in België en auteur van verschillende boeken over opvoeding.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/ontwikkelen-doe-je-samen-9789044136531

Listing 1 - 10 of 55 << page
of 6
>>
Sort by